سنگ معدنی فلورين

فلورایت یا فلورین یک کانی بسیار مشهور است که به رنگ های مختلفی یافت می شود و شامل عناصر کلسیم و فلورین است. این کانی مهم در زمینه های مختلف از جمله صنعت، سرامیک، مواد شیمیایی و… مورد استفاده قرار می گیرد. فلورایت در مناطق مختلف جهان در حجم وسیعی یافت می شود که می توان به آفریقای جنوبی، مکزیک، چین، روسیه، اسپانیا و نامیبیا اشاره کرد.

اگرچه فلورایت خالص بی رنگ است ولی با وجود عناصر خاص می تواند به رنگ و غلظت های متفاوت یافت شود، همانند سفید، بنفش، آبی، قرمز، صورتی، نارنجی، زرد، قهوه ای، سبز، خاکستری و سیاه. اگر چه دیدن نوارهای رنگی و چند رنگ بودن فلورین خیلی معمول است. سیستم کریستالی فلورین Cubic و یا مکعبی است و به همین خاطر شکست یگانه (SR) دارد .شکل کریستالی آن معمولاً مکعبی و یا Octahedron (هشت وجهی) است و معمولاً کریستال ها می توانند حتی به شکل دو قلویی رشد کنند. سختی این کانی4 است و از جلای شیشه ای ضعیف برخوردار است و به همین علت استفاده از این کانی برای انگشتر توصیه نمی شود. رنگ سبز آن می تواند به راحتی به جای زمرد اشتباه گرفته شود.

وزن مخصوص این کانی 3 تا 3/3 است و به راحتی می تواند تورق ( موازی یا صفحات اکتاهدران) پیدا کند. ضریب شکست آن حدود 43/1 و در زیر نور ماوراءبنفش از خود فلورسنسی نشان می دهد.

از نگهداری این کانی با دیگر کانی ها و فلزات باید خودداری کرد چون باعث از بین رفتن صیقل سنگ و یا شکستن آن می شود.